Hållbara systemlösningar i fokus, när Chillventa slog nya rekord

2016-10-17

Vartannat år samlas den europeiska kyl- och värmepumpindustrin  i Nürnberg, Tyskland, för den internationella fackmässan Chillventa. I år, 11-13 oktober, kom många med extra stora förväntningar då marknaden står inför en stor omställning när det kommer till köldmedier. Nästan 1000 utställare fanns på plats och 32206 personer kom och besökte mässan, vilket är nytt rekord. 

- Det är EU:s så kallade f-gasförordning som ställer krav på en övergång till nya köldmedier med lägre växthuspåverkan, säger Per Jonasson, vd för Svenska Kyl & Värmepumpföreningen. I många fall finns alternativ redan framme, i andra fall finns det fortfarande frågetecken om hur man bäst hanterar denna övergång. Intresset är minst sagt stort.

Det är många verksamheter som är beroende av att övergången kan ske så smidigt som möjligt och det man helst av allt vill ha är långsiktigt hållbara och miljöriktiga lösningar. 

- Tittar man på livsmedelsbutiker ligger Sverige redan i framkant och bygger nya butiker med kylsystem som använder naturliga köldmedier i en hög utsträckning, köldmedier som har väldigt liten växthuspåverkan. 

När det gäller befintliga butiker är det dock inte alla som kan riva ut och bygga nya kylsystem utan måste hitta alternativ som innebär att systemen kan behållas med modifieringar. 

- Här fyller mässor som Chillventa en viktig funktion i det att såväl konsulter och installatörer som butiksrepresentanter kan hämta idéer och inspiration från Europas alla hörn, fortsätter Per, och förhoppningsvis komma ett par steg närmare en bra lösning. 

Utöver köldmedier diskuterades så klart en massa annat under de tre dagar som mässan höll igång, . Energieffektivare systemlösningar, nya komponenter och inte minst kompetens och utbildning. Att mässan är en viktig branschhändelse syns tydligt när man går runt i hallarna, de stora internationella tillverkarna och leverantörerna markerar sin närvaro med väl tilltagna montrar. Språken som blandas i korridorer och restauranger signalerar också det internationella intresset.

- Många av de nyheter som visas upp på Chillventa i år är idéer som vi snart kommer att kunna se användas på marknaden, säger Per. Utöver utvecklingen på köldmediesidan noterar jag också, med glädje, att energibesparingspotentialen med den nya tekniken är stor. Att kunna erbjuda miljövänligare lösningar som dessutom är billigare än tekniken som ersätts måste vara ett bra säljargument.